Sabtu, 29 Maret 2014

Definisi Psikoterapi


1.   Psikoterapi adalah suatu interaksi sistematis antara klien dan terapis yang menggunakan prinsip-psinsip psikologis untuk membantu menghasilkan perubahan dalam tingkah laku, pikiran dan perasaan klien supaya membantu klien mengatasi tingkah laku abnormal dan memecahkan masalah-masalah dalam hidup atau berkembang sebagai seorang individu
2.     Menurut Maznah dan Zainal (2003), psikoterapi adalah proses membantu individu bermasalah yang lebih serius. Biasanya ia mengambil masa yang lebih lama dan melibatkan peranan psikiatris yang berkemahiran dalam bidang psikologi dan perubatan.
3.  Menurut Hamdani (2001), psikoterapi adalah perubatan penyakit dengan cara kebatinan atau penerapan teknik  khusus pada penyembuhan penyakit mental atau pada kesulitan penyesuain diri setiap hari.
4.     Menurut Kamus Dewan (2002), psikoterapi adalah rawatan sakit jiwa atau gangguan mental dengan menggunakan kaedah psikologi.
5.   Menurut Brunch (1981), psikoterapi adalah proses dimana dua orang berinteraksi atau berusaha untuk mencapai pemahaman antara satu dengan yang lain bagi mencapai matlamat khusus.
6.  Menurut Marks (2004), psikoterapi berfokus kepada konflik interpersonal yang memberikan kesakitan atau keselesaan kepada pesakit.

Dengan itu dapat dirumuskan bahwa istilah psikoterapi mencakup pelbagai definisi yang kesemuanya dimaksudkan membantu individu yang emosinya terganggu. Tujuannya untuk mengubah pemikiran, perilaku dan perasaan sehingga dapat mengembangkan potensi dirinya ke arah yang positif.


Daftar Pustaka
Semiun, Yustinus. (2006). Kesehatan Mental 3. Yogyakarta : Kanisius.
Shah Aziz, Arip Mohamed, dkk (2009). Kemahiran Bimbingan dan Kaunseling.   Kuala Lumpur :        PTS Professional Publishing. 


Tidak ada komentar:

Posting Komentar